Aan de slag met 'Coaching en Beïnvloeding'

Het model van de Talentenacademie is een succesvol hulpmiddel

"Het begeleiden van (top)sporters vergt mensenkennis", zegt Dirk Marcellis. "Wat je als trainer-coach wil doen, is je sporters helpen zichzelf zo goed mogelijk te leren kennen, zodat ze vervolgens hun gedrag kunnen managen." 'Gezond prestatiegedrag ontwikkelen', noemt men dat bij de Talentenacademie.

Gijs van Helvoort en Dirk Marcellis begeleiden vanuit de Talentenacademie topsporters op het gebied van prestatiecoaching. In de tweedelige workshop 'Coaching en Beïnvloeding' delen zij hun ervaringen daarin met andere trainers-coaches, die zichzelf verder willen ontwikkelen in het begrijpen en beïnvloeden van het gedrag van hun coachees.

De mens achter de sporter zoeken

Gijs: "Elk mens is uniek, zijn of haar talent is een afwijking. Met dat talent kan iemand tot unieke prestaties komen. Maar dan moet je wel de mens achter de sporter kennen, of beter nog: de sporter moet zichzelf leren kennen. Wie ben jij en welk gedrag past dan bij jou? Daar gaan we naar op zoek!" En Dirk vult aan: "Waarbij de passie en het plezier centraal staan."

Vanuit de Talentenacademie is een instrument ontwikkeld, het Coaching- en Beïnvloedingsmodel (C-en-B-model). Met behulp van dat model ga je eerst observeren, om daarna de handvaten aangereikt te krijgen om met datgene wat je gezien hebt aan de slag te gaan. Het model werkt met zes gedragstypes. Gijs: "Maar dat betekent zeker niet dat we mensen in hokjes willen plaatsen! De types helpen om een gesprek op gang te krijgen, zodat je het gedrag op de juiste manier kan beïvloeden. Het is ook situatie-afhankelijk: niemand is altijd één bepaald type."

Dirk legt uit hoe zij het model gebruiken. "Eigenlijk is het uitgangspunt: als je ziet dat iemand positief gedrag vertoont, dan doe je niets. Pas wanneer je belemmeringen ervaart, dan ga je observeren met het C-en-B-model. En die helpen je als trainer-coach dan om met die situaties op de juiste manier om te gaan. Elke trainer-coach kent het wel: heel vaak is je gevoel al goed, en dit model is bedoeld voor die gevallen, waar het even (net) niet lukt. Waar je na de training of wedstrijd op weg naar huis in de auto denkt: daar had ik misschien anders mee om moeten gaan."

Praktisch model

De ervaringen van de Talentenacademie zijn volgens beide zeker niet alleen in de topsport te gebruiken. "Het is een heel praktisch model, daarom is het ook heel geschikt om in een workshop te presenteren. In de eerste bijeenkomst maak je kennis met het model: hoe kijk je naar het gedrag van de sporters? En welke gedragstypes kun je dan onderscheiden? En twee weken later gaan we daar dan mee aan de slag: hoe ga je om met deze gedragstypes en met deze situaties? Dat willen we doen in de vorm van maatwerk: deelnemers zetten het model in in hun eigen specifieke praktijksituatie. Dat opent de dialoog, zodat je de ervaringen kunt delen met de andere deelnemers. Zo krijgt 'gezond prestatiegedrag de aandacht die het verdient."