Basisprincipes coachen

ASM gaat voor ‘leven lang leren’ met Masters of Movement Community of Learners

Op 18 maart 2022 vindt de eerste masterclass plaats van de Masters of Movement Community of Learners, een nieuwe ASM-opleiding die bestaat uit in totaal vier masterclasses per jaar en welke bedoeld is voor ASM-instructeurs. De masterclasses worden gegeven door (inter)nationale topcoaches, topwetenschappers en topmedici, allemaal vanuit hun eigen expertise. Geert Savelsbergh, founder van het Athletic Skills Model, hoogleraar Bewegingswetenschappen aan de VU Amsterdam en bijzonder lector op de Hogeschool van Amsterdam, is de initiatiefnemer van de Masters of Movement Community of Learners. "We willen de kennis en ervaringen van experts continu beschikbaar maken voor de professional van nu. Zo creëren we een ultieme vorm van een leven lang leren."

Het collectief als middel voor individueel succes

Dagblad Trouw kopte enkele dagen voor de start van de Olympische Winterspelen: “De Nederlandse shorttrackers zijn één grote familie.” Voor de trouwe volger van de sport geen nieuws, in de afgelopen jaren werd de groep al vaker geroemd vanwege het hechte collectief. Ook de Nederlandse schaatsers vormen een eenheid, ook al bestaat deze groep uit verschillende commerciële ploegen. De ‘gouden tip’ van Ireen Wüst aan Kjeld Nuis (goud op de 1500 meter) was een mooi voorbeeld van die eenheid, evenals de aanmoediging van (toch echt een concurrent) Thomas Krol vlak voordat Nuis van start zou gaan op zijn gouden race.

Hoe stimuleer je creativiteit bij je sporters?

Op 22 maart a.s. geeft Gijs van Helvoort van de Talentenacademie een workshop ‘Stimuleren van creativiteit; hoe pak jij dit aan bij jouw sporters?’. “Omdat je door als coach bewust om te gaan met het ondersteunen van een creatieve aanpak door je sporters de kans op succes kunt vergroten.”

Cursus Maatwerk in krachttraining op basis van motorische voorkeuren

Erwin Mortier is één van de docenten aan de ActionTypes Academy. Samen met Peter Murphy verzorgt hij de cursus Maatwerk in krachttraining op basis van motorische voorkeuren. De cursus is bedoeld voor trainers in sporten, waarin krachttraining een waardevolle toevoeging aan de training is.

Voorkomen dat je team bezwijkt onder druk

Iedere teamsporter, iedere coach heeft het wel eens meegemaakt: ‘choking under pressure’. Het team heeft zich goed voorbereid, is helemaal klaar voor de wedstrijd. En dan op hét moment komt het er niet uit. Het team bevriest, maakt onnodige fouten, lijkt de weg kwijt. Ineens lukt het niet meer om dat uit te voeren, waar vele uren op geoefend is. Wedstrijd verloren, een illusie armer.

Hoe coach je sporters uit de Generatie Z?

Lange tijd bevolkten ze alleen de jeugdteams. Maar inmiddels zijn atleten uit Generatie Z ook ruim vertegenwoordigd in seniorenteams. De oudsten van het cohort zijn immers al 25, de jongsten pas 11. En die generatie, opgegroeid in een compleet digitale wereld, vraagt een eigen aanpak. Met name van Boomer-, Gen X- en Millennial-coaches. “Coaches en spelers snappen elkaar niet altijd”, zegt René Boender. “Coaches die succesvol willen zijn in de toekomst, móeten leren omgaan met Generatie Z.”

Subgroepen binnen je team: hoe ga je ermee om?

Als coach wil je graag dat je team een eenheid vormt. Een eenheid staat garant voor veel positieve energie en weinig gedoe. Het betekent dat teamleden elkaar vertrouwen, goed samenwerken aan gezamenlijke doelen, elkaar steunen en vertrouwen hebben in de capaciteiten van het team. Dit alles komt de prestaties van het team ten goede.

Niet te veel, niet te weinig… Precies genoeg wedstrijdspanning!

Nerveus zijn, zenuwen, of wedstrijdspanning, er zijn allerlei woorden voor dat gevoel vlak voor een wedstrijd, een presentatie of een sollicitatiegesprek. Zenuwachtig zijn klinkt niet goed en het lijkt soms alsof sporters het liefst helemaal geen zenuwen willen voelen. Maar is dat inderdaad ideaal?

Inzicht in voetbalvoorkeuren

De cursus ‘Inzicht in voetbalvoorkeuren’ is bedoeld voor trainer-coaches in het voetbal (ook toepasbaar voor coaches uit andere teamsporten) die meer rendement uit hun team willen halen. Waar het vaak misgaat in teams is dat de trainer-coach een speelwijze wil hanteren die weliswaar in theorie doortimmerd in elkaar zit, maar vervolgens tekortschiet in het benutten van de individuele voorkeuren van de spelers. Een prachtig speelconcept, met de valkuil ‘waarom loopt en werkt het niet?'

ASM-trainingen vallen in de smaak bij OldStars van walking football en tafeltennis

Het uitgangspunt van OldStars is om een positieve bijdrage te leveren aan het verenigingsleven en de levenskwaliteit van 55-plussers. Sociale activatie, cognitieve uitdaging en plezier worden gecombineerd middels aangepaste spelvormen. Het ASM dient als basis voor al deze aangepaste spelvormen, om de ouderen fitter en gezonder te maken en hen beter te laten bewegen. Joop Kols en Frank Assmann volgden de ASM-OldStars trainerscursus en passen het ASM nu toe in hun trainingen.

Campagne gratis VOG-regeling: 'Heb jij 'm al?'

Op maandag 8 november is het Centrum Veilig Sport Nederland gestart met de VOG inspiratiecampagne 'Heb jij 'm al?'. Met deze campagne worden sportclubs gewezen op de gratis VOG regeling voor vrijwilligers. Het doel van de campagne is het verhogen van de sociale veiligheid op sportclubs.

Van zelfvertrouwen naar zelfwaargenomen competentie

Iedere jeugdtrainer met één of meerdere jaren ervaring heeft het ongetwijfeld wel eens meegemaakt: een ouder die komt vertellen dat zijn of haar kind onzeker is. Het onzeker zijn wordt dan vaak gebruikt als een tegenpool van zelfvertrouwen. Een gebrek aan zelfvertrouwen gaat weliswaar vaak samen met onzeker zijn over ‘iets’, maar er zijn heel goed situaties voorstelbaar waarin iemand vol zelfvertrouwen omgaat met een bepaalde onzekerheid. Denk bijvoorbeeld aan het moment dat je als trainer voor het eerst kennis gaat maken met je nieuwe team. Je stapt dan met geloof in je eigen kennis, vaardigheden en visie (dus vol zelfvertrouwen) een onzekere situatie binnen, je weet immers niet hoe het team gaat reageren op jouw aanpak en plannen.

Motivatie in het brein – houd je sporters gemotiveerd met inzichten uit neuroscience

Wie kent het niet? Op een dag bedenk je dat je iets wilt bereiken, iets wat je heel graag wilt, en je start vol enthousiasme. Misschien wil je 10 km kunnen hardlopen, vanaf nu twee keer per week naar de sportschool of elke week een boek lezen. De eerste dagen of weken gaat het ontzettend goed. Dan merk je dat je motivatie langzaam afneemt. Waar je eerst nog plezier beleefde aan de activiteit, voelt het steeds meer als ‘moeten’. Je stelt je doel bij (5 km hardlopen, 1 keer per week sporten of af en toe een hoofdstuk lezen, is tenslotte al heel wat), of gooit het bijltje er helemaal bij neer (laat maar zitten, gaat toch niet lukken).

“Niet nadenken, gewoon doen!” Is dat een goed advies aan een sporter?

“Niet nadenken, gewoon doen!” Is dat een goed advies aan een sporter? Absoluut! Het is prettig om “met verstand op nul” te sporten. Heerlijk een stukje hardlopen met een groepje vrienden. Genieten van de natuur, de vogelgeluiden, de wind door je haar, het samen zijn, en het gevoel dat je lekker fysiek bezig bent.

Pijn en je brein - de mentale factoren van blessures

Mentale factoren hebben op verschillende manieren impact op blessures. Je bent bijvoorbeeld gevoeliger voor blessures als je gestresst bent, ervaart pijn anders afhankelijk van je mentale staat, en je revalidatieproces wordt sterk beïnvloed door mentale processen.

“Je moet het ASM omarmen en voor meerdere jaren uitrollen bij een vereniging”

In de Athletic Skills Model (ASM)-instructeursopleiding leren bijvoorbeeld trainers, fysiotherapeuten en buurtsportcoaches hoe zij het ASM kunnen implementeren binnen trainingen, behandelingen en lessen. Vanuit een wetenschappelijke en praktische achtergrond ontwerpen zij beweegprogramma’s, met betere prestaties, minder blessures en meer creativiteit en plezier als gevolg. Jos van Kimmenaede en Simone Rengeling volgden de opleiding en passen het ASM nu toe in hun werk bij sportverenigingen.